ISS Facility Services heeft zich in Nederland de afgelopen jaren ontwikkeld naar een IFM-dienstverlener, die ernaar streeft om zoveel mogelijk self-delivery dienstverlening te bieden. ISS is onderdeel van een wereldwijd netwerk dat in meer dan 45 landen actief is en in staat is om op zowel global als lokaal niveau dienstverlening te leveren.
Geïntegreerde dienstverlening die waarde toevoegt
De focus van ISS ligt op integrale contracten waar zij hun key-accountstructuur op kunnen toepassen Ook de komende jaren zal de focus hierop blijven liggen. Hierbij richten zij zich met name op vier marktsegmenten: Food & Beverage, Business Services & IT, Industry & Manufacturing en Public Services & Transport. Daarnaast verlegt ISS haar focus steeds meer naar waarde toevoeging, waarbij zij kijken hoe zij vanuit services kunnen bijdragen aan de strategische doelen van de klant.
Partnerships om een optimale experience te creëren
ISS streeft ernaar om partnerships aan te gaan die zijn gericht op intensieve strategische samenwerking. Met een aantal klanten wordt gewerkt volgens de Vested methodologie, waarmee ISS samen met de klant werkt aan het creëren van de optimale experience voor de medewerkers van de klant. Om dit te realiseren, leveren zij het volledige pakket van facilitaire dienstverlening inclusief workplace en people experience. Een belangrijk onderdeel daarvan is innovatie en sustainability, dat zij in een specifiek innovatieteam hebben ondergebracht. Dit team staat in nauw contact met de overige ISS-landen om wereldwijde ontwikkelingen naar Nederland te halen.
Visie op internationalisering
ISS streeft als wereldwijd actieve organisatie naar ‘consistency over the globe’ in werkprocessen, concepten en structuren. De lokale inrichting van de dienstverlening wordt daarbij aangepast op de cultuur en mate van volwassenheid van facility management in het betreffende land, evenals op de behoeften van de lokale klant. Zo is er, naast het aanbieden van wereldwijde concepten, ook ruimte voor lokale differentiatie. Bijvoorbeeld door het aanbieden van verschillende cateringconcepten.
Ontwikkelingen in 2020/2021
Door de strategische keuze voor IFM-dienstverlening heeft ISS ingezet op het doorontwikkelen van kennis en vaardigheden op het gebied van hard services. Het IFM-model leent zich ook goed voor toepassing in andere segmenten zoals Healthcare. In december 2020 werd door de nieuwe Group CEO Jacob Aarup-Andersen de strategie-update ‘OneISS’ gepresenteerd. Door wereldwijd met dezelfde key account structuur te werken en te investeren in technologie, operational excellence en efficiency wil ISS haar toonaangevende posititie op het gebied van Integrated Facility Services verder verstevigen en ‘closer, stronger and simpler’ opereren.