Sodexo is opgericht in 1966 en is met aanwezigheid in 64 landen één van de grote global FM-spelers. De pay-off van Sodexo is ‘Quality of Life’: zij streven ernaar om met een breed pakket aan diensten een positieve bijdrage te leveren aan het welzijn van mensen om daarmee de prestaties van mensen en organisaties te beïnvloeden. In Nederland richt Sodexo zich hierbij enerzijds op IFM-dienstverlening en anderzijds op Food Services. Sodexo streeft ernaar om zoveel mogelijk met eigen medewerkers te werken om onderlinge samenwerking te realiseren en als één dienstverleningsteam te kunnen opereren, maar zoekt ook strategische partners om samen de best mogelijke oplossingen voor klanten te creëren.
Gerichte branche keuzes en inzet van data
Sodexo richt zich in Nederland met name op (internationale) corporates, overheden en ziekenhuizen en zal zich ook de komende jaren op deze markten richten. Het streven is om de IFM-dienstverlening binnen deze branches verder uit te breiden. Dit is onderdeel van de strategie om op basis van specifieke branche kennis, expertise en ervaringen organisaties van passende oplossingen te voorzien. De focus van Sodexo ligt voor de komende jaren op het verder ontwikkelen van een ‘insight driven approach’, waarmee zij onder andere de populatie binnen een organisatie inzichtelijk maken en deze data gebruiken om dienstverlening af te stemmen op de behoeftes van specifieke doelgroepen binnen de populatie.
Internationaal netwerk voor het delen van kennis en ervaring
Sodexo Nederland is onderdeel van een internationale organisatie, waardoor zij toegang hebben tot een groot internationaal netwerk. De kennis en ervaring die hier aanwezig is, wordt actief gedeeld door middel van diverse expertise platformen en functionele kennisgroepen. Deze platformen (op het gebied van hard- en soft services en Food) zijn internationaal georganiseerd en bieden kaders voor lokale operationele teams. Ook onderzoekt Sodexo wereldwijde trends die relevant zijn voor werkomgevingen en publiceert zij regelmatig de laatste inzichten over de toekomst van werken.
Visie op internationalisering
Sodexo gelooft in het belang voor organisaties om een internationale visie te hebben over hun werkomgeving, waarbij het belangrijk is om balans te vinden tussen internationale kaders en lokale invulling van de dienstverlening. Sodexo heeft dan ook kaders voor de strategische inrichting van FM op internationaal niveau, waarbij de organisatie op tactisch en operationeel niveau lokaal wordt ingevuld.
Ontwikkelingen in 2020/2021
De huidige situatie rondom COVID-19 heeft met name impact op de foodservice activiteiten. Daarom heeft Sodexo haar dienstenpakket verder uitgebreid en onderzoekt de mogelijkheden om organisaties te helpen in het betrokken houden van hun medewerkers, thuis of waar zij ook werken Ook digitalisering van dienstverlening groeit in snel tempo met onder andere bestel- en afhaalmogelijkheden en de mogelijkheid om externe partners, zoals lokale retailers, aan te haken op hun digitale platforms. Door digitale oplossingen en inzet van data kan Sodexo efficiënter werken én wordt de totaalbeleving van de klanten versterkt.