Provider

Sodexo

0
Overall Provider
Performance Score
Voorgaand jaar: 7.2
0
Multi-service Score
Voorgaand jaar: 7.2
0
IFM Score
Voorgaand jaar: 7.0

Organisatie:

Sodexo

Algemeen directeur:

Robert Claasen

Moederorganisatie:

Sodexo Group

Algemeen directeur:

Denis Machuel

Omzet in Nederland:

Euro 253 mln.

Omzet wereldwijd:

Euro 19,3 mld.

Aantal medewerkers in Nederland:

2.700

Aantal medewerkers wereldwijd:

420.000

Aantal landen actief:

64

Aanbod sourcingsmodellen:

Multi Services, IFM

Voorbeeldorganisaties:

Unilever Benelux BV, UWV, Shell

Net promoter score

Detractors
0%
Passives
0%
Promoters
0%

Kerncompetenties

  1. Dienstverlenend 
  2. Resultaatgericht 
  3. Innovatief 
  4. Teamwork/samenwerken 
  5. Betrokken 
  6. Mensgericht 
  7. Efficiënt 
  8. Analytisch 
  9. Besluitvaardig 
  10. Communicatief 

Sodexo is opgericht in 1966 en is met aanwezigheid in 64 landen één van de grote global FM-spelers. De pay-off van Sodexo is ‘Quality of Life’: zij streven ernaar om met een breed pakket aan diensten een positieve bijdrage te leveren aan het welzijn van mensen om daarmee de prestaties van mensen en organisaties te beïnvloeden. In Nederland richt Sodexo zich hierbij enerzijds op IFM-dienstverlening en anderzijds op Food Services. Sodexo streeft ernaar om zoveel mogelijk met eigen medewerkers te werken om onderlinge samenwerking te realiseren en als één dienstverleningsteam te kunnen opereren, maar zoekt ook strategische partners om samen de best mogelijke oplossingen voor klanten te creëren. 

Gerichte branche keuzes en inzet van data 

Sodexo richt zich in Nederland met name op (internationale) corporates, overheden en ziekenhuizen en zal zich ook de komende jaren op deze markten richten. Het streven is om de IFM-dienstverlening binnen deze branches verder uit te breiden. Dit is onderdeel van de strategie om op basis van specifieke branche kennis, expertise en ervaringen organisaties van passende oplossingen te voorzien. De focus van Sodexo ligt voor de komende jaren op het verder ontwikkelen van een ‘insight driven approach’, waarmee zij onder andere de populatie binnen een organisatie inzichtelijk maken en deze data gebruiken om dienstverlening af te stemmen op de behoeftes van specifieke doelgroepen binnen de populatie. 

Internationaal netwerk voor het delen van kennis en ervaring 

Sodexo Nederland is onderdeel van een internationale organisatie, waardoor zij toegang hebben tot een groot internationaal netwerk. De kennis en ervaring die hier aanwezig is, wordt actief gedeeld door middel van diverse expertise platformen en functionele kennisgroepen. Deze platformen (op het gebied van hard- en soft services en Food) zijn internationaal georganiseerd en bieden kaders voor lokale operationele teams. Ook onderzoekt Sodexo wereldwijde trends die relevant zijn voor werkomgevingen en publiceert zij regelmatig de laatste inzichten over de toekomst van werken. 

Visie op internationalisering 

Sodexo gelooft in het belang voor organisaties om een internationale visie te hebben over hun werkomgeving, waarbij het belangrijk is om balans te vinden tussen internationale kaders en lokale invulling van de dienstverlening. Sodexo heeft dan ook kaders voor de strategische inrichting van FM op internationaal niveau, waarbij de organisatie op tactisch en operationeel niveau lokaal wordt ingevuld.  

Ontwikkelingen in 2020/2021 

De huidige situatie rondom COVID-19 heeft met name impact op de foodservice activiteiten. Daarom heeft Sodexo haar dienstenpakket verder uitgebreid en onderzoekt de mogelijkheden om organisaties te helpen in het betrokken houden van hun medewerkers, thuis of waar zij ook werken Ook digitalisering van dienstverlening groeit in snel tempo met onder andere bestel- en afhaalmogelijkheden en de mogelijkheid om externe partners, zoals lokale retailers, aan te haken op hun digitale platforms. Door digitale oplossingen en inzet van data kan Sodexo efficiënter werken én wordt de totaalbeleving van de klanten versterkt.  

Thema's

Aansluiting bij Core Business
7/10
Integratie van Dienstverlening
9/10
Klantmanagement
8/10
Contract Compliance
7/10
Innovatie en Continue Verbeteren
6/10
Rapportage en Financieel Beheer
9/10

Competenties

Samenwerken
9/10
Betrokkenheid
9/10
Organisatiebewustzijn
7/10
Vakmanschap
8/10
Integriteit & betrouwbaarheid
9/10
Proactiviteit
6/10
Flexibiliteit
9/10

Cultuurmodel

De cultuurbeschrijving is tot stand gekomen door de deelnemende providers een vragenlijst in te laten vullen. Het gebruikte cultuurmodel is gebaseerd op het Organizational Culture Assessement Instrument (OCAI) model van Quinn en Cameron. In dit model is een indeling gemaakt van vier bedrijfsculturen die aangeven op welke manier er in een organisatie wordt gewerkt. Lees hier een korte toelichting per bedrijfscultuur.

Operationele diensten binnen de dienstverlening mogelijk

Handyman

Alleen met eigen personeel

Bouwkundig onderhoud

Met eigen personeel of met onderaannemers

Installatie onderhoud elektrotechnisch

Met eigen personeel of met onderaannemers

Installatie onderhoud werktuigbouwkundig

Met eigen personeel of met onderaannemers

Afvalverwijdering

Met eigen personeel of met onderaannemers

Terrein onderhoud

Alleen met onderaannemers

Reguliere schoonmaak

Met eigen personeel of met onderaannemers

Industriële schoonmaak

Met eigen personeel of met onderaannemers

Ongediertebestrijding

Alleen met onderaannemers

Groenvoorziening binnen

Alleen met onderaannemers

Inventaris

Met eigen personeel of met onderaannemers

Kunst

Alleen met eigen personeel

Health & Safety

Alleen met eigen personeel

Persoonsbeveiliging

Alleen met onderaannemers

Bewaking

Alleen met onderaannemers

Receptie

Alleen met eigen personeel

Telefonie

Alleen met eigen personeel

Restaurant/Catering

Alleen met eigen personeel

Automaten

Met eigen personeel of met onderaannemers

Textiel

Alleen met eigen personeel

Wasgoed

Alleen met onderaannemers

Kantoorbenodigdheden

Alleen met onderaannemers

Reproductie

Met eigen personeel of met onderaannemers

Postkamer

Alleen met eigen personeel

Archief & bibliotheek

Met eigen personeel of met onderaannemers

Verhuizing

Met eigen personeel of met onderaannemers

Fleet management

Alleen met eigen personeel

Travel services

Alleen met onderaannemers

Transport services

Met eigen personeel of met onderaannemers
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.