Thema's

Op alle thema’s is een daling in de PPO-scores te zien. De scores zijn daarmee, na een stijging in 2019 en 2020, weer terug op het niveau van voor COVID-19. Het meest opvallend is de ontwikkeling van de score op Innovatie en continu verbeteren. Dit thema is al sinds de start van het onderzoek het grote zorgenkindje en scoorde altijd het laagst van alle thema’s en competenties. Echter, afgelopen jaren was wel een stijgende lijn te herkennen van een 6,0 in 2018 naar een 6,4 in 2019 en een 7,0 in 2020. Dit jaar zijn we weer terug bij af met een score van 6,0, ofwel een vol rapportpunt lager dan de vorige editie! 

De daling op Innovatie en continu verbeteren zien we vooral bij de categorieën Managing Agent en PPS en dan voornamelijk bij opdrachtgevers uit de industrie en de overheid. Deze opdrachtgevers missen vooral de proactieve houding van providers bij het zoeken naar innovaties en verbeter­mogelijkheden en de verantwoordelijkheid die ze hiervoor nemen. Zij verwachten hier meer van gezien de inhoudelijke kennis en ervaring van providers. Nieuwe inzichten en kennis die bijvoorbeeld is opgedaan bij andere opdrachtgevers wordt nauwelijks gedeeld of ingezet.

Opvallend is verder dat we voor Zorg juist een contrair beeld zien ten aanzien van Innovatie en continu verbeteren. Hier zijn opdrachtgevers vooral meer tevreden ten opzichte van de vorige editie. En dat al vier keer op een rij. Waar zij in 2018 nog van ver kwamen met een score van 4,2, volgde in 2019 een 5,5, in de vorige editie een 6,0 en dit jaar maar liefst een 7,8! Opdrachtgevers in de zorg zijn vooral tevreden over de wijze waarop opdrachtgever en provider samen werken aan innovaties en verbeteringen.

Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.