Van 2018 tot en met 2022 liet de gemiddelde PPO-score een stijgende trend zien, van een 7,1 in 2018 tot een 7,5 in 2020. Aan deze stijging is dit jaar een einde gekomen. De gemiddelde PPO-score is in 2022 met een 7,5 exact gelijk aan 2020.
De verschillen tussen de PPO-scores van de providers zijn wat contrair. Enerzijds worden de verschillen tussen de providers steeds kleiner. Het verschil tussen de hoogst en laagst scorende provider is gedaald van 2,0 punten in 2019, naar 1,4 punten in 2020 tot 1,1 punt dit jaar. Anderzijds neemt het verschil tussen de top 10 providers wel toe. Dit jaar bedraagt het verschil tussen de best scorende provider en de provider op nummer tien 0,7 punt, terwijl dit in de vorige editie slechts 0,3 punten bedroeg.
De best scorende provider dit jaar is Heijmans dat een PPO-score van een 7,8 laat zien. In de laatste editie stond Heijmans nog op de vierde plek. Nummer twee dit jaar is nipt Flexim met een gemiddelde PPO-score van 7,64. Nummer drie is Facilicom dat een 7,62 scoort. Flexim en Facilicom stonden in de vorige editie respectievelijk op de vijfde en zesde plek.
Opvallend dit jaar is de score van Sodexo. Zij scoren dit jaar weliswaar nog steeds een ruim voldoende (6,7), maar dat is een forse daling van 0,8 punt in vergelijking met de vorige versie. Sodexo is daarmee de hekkensluiter van dit jaar.
ISS laat dit jaar de grootste stijging zien. Zij stijgen 0,4 punt ten opzichte van de 2020-editie. Bij veel van de overige providers zien we juist een daling ten opzichte van de vorige editie. De oorzaak zien wij in de positieve beoordeling die alle providers in 2020 kregen voor hun proactieve houding tijdens COVID-19.
Kijkend naar de PPO-scores van de verschillende sectoren valt op dat de tevredenheid van opdrachtgevers in de nutssector met 0,9 punt sterk is toegenomen, van een 7,1 in 2020 naar een 8,0 in 2022. Bij opdrachtgevers uit het publieke domein zien we juist het tegenovergestelde, hier daalt de tevredenheid van een 7,8 in 2020 naar een 7,1 in 2022. Wat deze relatief grote veranderingen veroorzaakt, is op basis van de onderzoeksresultaten moeilijk te verklaren.