Sodexo is opgericht in 1966 en is met aanwezigheid in 54 landen één van de grote internationale FM-spelers. De missie van Sodexo is ‘Improving Quality of Life’ . Dat is vertaald in het merkdoel ‘het dagelijks leven beter maken voor iedereen, om een beter leven te creëren voor ons allemaal’. Met een breed pakket aan diensten richt Sodexo zich in Nederland enerzijds op IFM-dienstverlening en anderzijds op Food Services. Sodexo streeft ernaar om zoveel mogelijk met eigen medewerkers te werken om onderlinge samenwerking te realiseren en als één dienstverleningsteam te kunnen opereren. Ook wordt met strategische partners samengewerkt om voor klanten de best mogelijke oplossingen te creëren.
Gerichte branche keuzes en inzet van data
In Nederland richt de facilitair dienstverlener zich met name op (internationale) organisaties met kantoorgebouwen en/of industriële faciliteiten, overheden en ziekenhuizen. Ook de komende jaren zijn dit de belangrijkste doelmarkten en het streven is om de IFM-dienstverlening binnen deze branches verder uit te breiden. Op basis van specifieke branche kennis, expertise en ervaringen worden organisaties van de best passende oplossingen te voorzien. Het vertrekpunt is dat de populatie binnen een organisatie inzichtelijk wordt gemaakt. Deze data wordt vervolgens gebruikt om de dienstverlening af te stemmen op de behoeftes van specifieke doelgroepen binnen de populatie.
Internationaal netwerk voor het delen van kennis en ervaring
Sodexo Nederland is onderdeel van een internationale organisatie, waardoor de teams toegang hebben tot een groot internationaal netwerk. De kennis en ervaring die internationaal aanwezig is, wordt actief gedeeld door middel van diverse expertise platformen en functionele kennisgroepen. Deze platformen (op het gebied van hard- en soft services en Food) zijn internationaal georganiseerd. Lokale operationele teams maken gebruik van de processen, systemen en instructies die door deze platforms zijn ontwikkeld. Ook onderzoekt Sodexo wereldwijde trends die relevant zijn voor werkomgevingen en publiceert zij regelmatig de laatste inzichten over de toekomst van werken.
Ontwikkelingen in 2022/2023
Sodexo verwacht dat veel organisaties de komende jaren hun vastgoed en werkplek strategieën heroverwegen. Dit ingegeven door hybride manieren van werken, de krapte op de arbeidsmarkt, toenemende aandacht voor duurzaamheid en technologische innovatie. Onder de naam Vital Spaces helpt Sodexo organisaties bij de transformatie van hun werkomgeving. Door te kijken naar organisatiedoelen én de behoeftes van medewerkers creëert Sodexo samen met klanten én strategische partners toekomstbestendige werkomgevingen en belevingen.
In dat kader breidt Sodexo haar portfolio aan diensten verder uit en past deze aan met nieuwe foodservices, hybride werkservices en inzet van technologie (zoals consumenten apps en sensors). Op gebied van duurzaamheid investeert zij in het concreet meetbaar maken van de duurzame impact van services en maatregelen en het verduurzamen van de ketens. Door digitale oplossingen en inzet van data kan Sodexo efficiënter werken, tegemoet komen aan de toenemende vraag naar flexibiliteit én wordt de totaalbeleving van de klanten versterkt.