ISS Facility Services heeft zich in Nederland de afgelopen jaren ontwikkeld naar een IFM-dienstverlener, die er naar streeft om zoveel mogelijk self-delivery dienstverlening te bieden. ISS is onderdeel van een wereldwijd netwerk dat in meer dan 30 landen actief is en in staat is om op zowel wereldwijd als lokaal niveau dienstverlening te leveren. Naast geïntegreerde dienstverlening, multi-services en PPS, biedt ISS ook single service dienstverlening op het gebied van cleaning.
Geïntegreerde dienstverlening die waarde toevoegt
De strategie van ISS is erop gericht om de wereldwijde nummer één te worden in integrale facilitaire oplossingen en in single service cleaning voor key accounts in zeven segmenten, te weten Food, Industry & Manufacturing, Banking & Financial, Technology, Professional Services, Life Science en Transport & Infrastructure. De focus van ISS ligt op waardetoevoeging, waarbij vanuit de services van ISS wordt bijgedragen aan de purpose en strategische doelen van de klant. ISS werkt met integrale teams op locatie van de klant en verzorgt daar voornamelijk schoonmaak, eten en drinken, (gebouw) techniek en workplace services. ISS onderscheidt zich verder met haar ontwikkeling van technologie en haar sterke resultaten op het gebied van ecologische en sociale duurzaamheid. Het bedrijf heeft de ambitie om ‘the company of belonging’ te worden voor medewerkers, opdrachtgevers en alle andere stakeholders.
Partnerships om een optimale oplossing te creëren
ISS streeft ernaar om partnerships aan te gaan die gericht zijn op strategische samenwerking. Met verschillende klanten wordt gewerkt volgens de Vested methodologie, waarmee ISS in nauwe samenwerking met de klant werkt aan het creëren van optimale oplossingen voor de medewerkers van de klant. Dit zijn diepgaande win-win-partnerships waarbij een groot belang wordt gehecht aan het succes van beide partijen, maar waarbij ook de risico’s worden gedeeld. Om dit te realiseren, levert ISS het volledige pakket van facilitaire dienstverlening inclusief workplace en people experience. De dienstverlening van ISS wordt verder geïntegreerd met producten en diensten van hoog gekwalificeerde en geselecteerde partners waar ISS het integrale management over voert. Een belangrijk onderdeel hierbij is innovatie en duurzaamheid, waarvoor specifieke innovation- en sustainabilityleads worden ingezet bij key accounts die zich volledig richten op het optimaliseren van deze thema’s bij de klant. Dit team staat in nauw contact met de overige ISS-landen om wereldwijde ontwikkelingen en best-practices naar Nederland te halen en vice versa.
Visie op internationalisering
ISS streeft als wereldwijd actieve organisatie naar standaardisatie en consistentie in werkprocessen, concepten en structuren. Dit komt ook duidelijk terug in de OneISS strategie die in 2020 is gelanceerd. ISS heeft een key account organisatie die op wereldwijde schaal opereert voor haar internationale klanten en ‘best practices’ deelt. De lokale inrichting van de dienstverlening wordt daarbij aangepast op de cultuur en mate van volwassenheid van facility management in het betreffende land, evenals op de behoeften van de lokale klant. Zo is er, naast het aanbieden van wereldwijde concepten, ook voldoende ruimte voor lokale differentiatie.
Ontwikkelingen in 2023/2024
Door de strategische keuze heeft ISS ingezet op het doorontwikkelen van kennis en vaardigheden op het gebied van al haar service producten. Door wereldwijd met dezelfde key account structuur te werken en te investeren in technologie, operational excellence en efficiency wil ISS haar toonaangevende positie op het gebied van Integrated Facility Services verder verstevigen en ‘sterker, eenvoudiger en dichterbij’ opereren. Onderdeel van de OneISS-strategie is dat ISS technology leader wil worden en fors investeert in data gedreven FM oplossingen.