Provider

Facilicom Solutions

0
Overall Provider
Performance Score
Voorgaande editie: 7.8
0
Multi-service Score
Voorgaande editie: 7.3
0
IFM Score
Voorgaande editie: 8.1
0
PPS Score
Voorgaande editie: 8.3
Organisatie informatie
Organisatie:Facilicom Solutions
Algemeen directeur:Sander Boeije
Moederorganisatie:Facilicom Group
Algemeen directeur:Eric Otto
Omzet in Nederland:1183 mln. / 262 mln. (Facilicom Group / Facilicom Solutions)
Aantal medewerkers in Nederland:17.207
Aantal landen actief:2
Website:www.facilicomsolutions.nl
Aanbod sourcingsmodellen:Multi Services, Managing Agent, IFM, PPS
Voorbeeldorganisaties:ABN AMRO, UWV, New Amsterdam Court House (NACH)
Gewonnen contracten:KLM, ABN AMRO, Pepsico, ABB, JDE Peets, Essent, Royal Flora Holland
Verloren contracten:BASF, Veiligheidsregio NHN, Andritz
Net promoter score
Detractors
0%
Passives
0%
Promoters
0%
Kerncompetenties
  1. Dienstverlenend
  2. Mensgericht
  3. Betrokken
  4. Resultaatgericht
  5. Teamwork/Samenwerken
Organisatie omschrijving

Facilicom Solutions is het onderdeel van de Facilicom Group dat zich primair richt op het leveren van integrale facilitaire dienstverlening, management- en adviesdiensten. Dit doen zij op zowel soft- als hard services, waarbij zij integraal samenwerken met andere onderdelen binnen de organisatie evenals met strategische partners. Vanuit de diverse bedrijfsonderdelen biedt de Facilicom Group onder andere technische dienstverlening, schoonhouden, beveiliging en veiligheid, hospitality services, catering, horeca services en zorg en welzijn.

Vier pijlers: data driven, marktgerichtheid, operational excellence en vernieuwend organiseren

De komende jaren staan binnen Facilicom Group vier pijlers centraal om de organisatie en dienstverlening te ontwikkelen. Zo willen zij data gedreven werken inzetten om onder andere de voorspelbaarheid van klantwensen en onderhoudsbehoefte van installaties te vergroten, evenals om duurzaamheidsambities van zowel haar klanten als de eigen organisatie te behalen. Daarnaast streven zij op het gebied van Marktgerichtheid naar een meer B2C georiënteerde dienstverlening in een B2B context, waarbij de dienstverlening is afgestemd op de individuele wensen en behoeften van de eindgebruiker. Om hun medewerkers in staat te stellen om Operational Excellence te leveren focust Facilicom op het automatiseren en digitaliseren van de dienstverlening. Tot slot richt Facilicom zich op Vernieuwend Organiseren door communities te bouwen die inspiratie, kennis en kunde delen met elkaar en met haar klanten.

Een modulair dienstverleningsmodel

Facilicom biedt een modulair dienstverleningsmodel: van alleen single services of management- en advies activiteiten tot een geïntegreerde facilitaire organisatie. Facilicom kan nagenoeg alle onderdelen met haar eigen bedrijfsonderdelen uitvoeren en daar waar dit van meerwaarde is werken zij met strategische partners samen. Met deze modulaire aanpak streeft Facilicom ernaar om snel mee te bewegen en aan te sluiten op de behoefte van de klant.

Visie op internationalisering

Facilicom blijft zich de komende jaren met name richten op de Benelux. Wel is Facilicom geïnteresseerd in internationale tenders wanneer die bijdragen aan de strategie van Facilicom of wanneer zij als onderdeel van een consortium kunnen deelnemen. Vanuit eerdere initiatieven heeft Facilicom een internationaal netwerk opgebouwd. Bij internationale tenders werken zij samen met dit netwerk, zodat zij ook in landen waar ze zelf niet actief zijn met lokale accountorganisaties dienstverlening kunnen leveren.

Ontwikkelingen 2022/2023

In 2020 heeft Facilicom Food&i gelanceerd. Food&i is de nieuwe speler die cateringfaciliteiten gaat aanbieden. Food&i gaat zich richten op het 24/7 aanbieden van eten & drinken waarbij een digitaal platform zorgt voor de juiste aansluiting tussen de gast en het F&B-concept. Zowel in de integrale contracten als in de  single service markt gaat Food&i zich onder de vlag van Facilicom ontwikkelen. In de groeistrategie is inmiddels New Fork in Rotterdam overgenomen als onderdeel van Food&i. Daarnaast heeft Facilicom Group geïnvesteerd in de doorontwikkeling van de integrale propositie met als resultaat een breed gedragen business model waar alle divisies aan bijdragen. De interne samenwerking is geoptimaliseerd en heeft gezorgd voor een volledige ontsluiting van de expertise die binnen Facilicom Group aanwezig is. Zo streven ze naar een verhoogde klanttevredenheid en meer innovatiekracht, waarbij IT en data-driven werken een belangrijke rol spelen. 

Trends

Dienstverlening

  • Veranderende functie kantoorlocatie & hybride werken
  • Afstoten m2’s
  • Data (mindere mate techniek) om in te spelen op de klantbehoefte

Maatschappelijk

  • Duurzaamheid centraler dan ooit
  • Betrokkenheid klant op werkgeluk groeit
  • Krapte arbeidsmarkt stimuleert integraler werken

Contract/ samenwerking

  • Flexibiliteit is key
  • Focus gaat naar transparante samenwerking
  • Cultural fit basis voor partnerschap
  • Van global wéér naar local
Thema's
Aansluiting bij Core Business
8/10
Integratie van Dienstverlening
8/10
Klantmanagement
8/10
Contract Compliance
8/10
Innovatie en Continue Verbeteren
4/10
Rapportage en Financieel Beheer
8/10
Competenties
Samenwerken
9/10
Betrokkenheid
8/10
Organisatiebewustzijn
6/10
Vakmanschap
9/10
Integriteit & betrouwbaarheid
9/10
Proactiviteit
6/10
Flexibiliteit
9/10

Cultuurmodel

De cultuurbeschrijving is tot stand gekomen door de deelnemende providers een vragenlijst in te laten vullen. Het gebruikte cultuurmodel is gebaseerd op het Organizational Culture Assessement Instrument (OCAI) model van Quinn en Cameron. In dit model is een indeling gemaakt van vier bedrijfsculturen die aangeven op welke manier er in een organisatie wordt gewerkt. Lees hier een korte toelichting per bedrijfscultuur.

Operationele diensten

binnen de dienstverlening mogelijk

HandymanMet eigen personeel of met onderaannemers
Bouwkundig onderhoudMet eigen personeel of met onderaannemers
Installatie onderhoud elektrotechnischMet eigen personeel of met onderaannemers
Installatie onderhoud werktuigbouwkundigMet eigen personeel of met onderaannemers
AfvalverwijderingMet eigen personeel of met onderaannemers
Terrein onderhoudMet eigen personeel of met onderaannemers
Reguliere schoonmaakMet eigen personeel of met onderaannemers
Industriële schoonmaakMet eigen personeel of met onderaannemers
OngediertebestrijdingMet eigen personeel of met onderaannemers
Groenvoorziening binnenMet eigen personeel of met onderaannemers
InventarisMet eigen personeel of met onderaannemers
KunstMet eigen personeel of met onderaannemers
Health & SafetyMet eigen personeel of met onderaannemers
PersoonsbeveiligingMet eigen personeel of met onderaannemers
BewakingMet eigen personeel of met onderaannemers
ReceptieMet eigen personeel of met onderaannemers
TelefonieMet eigen personeel of met onderaannemers
Restaurant/CateringMet eigen personeel of met onderaannemers
AutomatenMet eigen personeel of met onderaannemers
TextielMet eigen personeel of met onderaannemers
WasgoedMet eigen personeel of met onderaannemers
Kantoor-
benodigdheden
Met eigen personeel of met onderaannemers
ReproductieMet eigen personeel of met onderaannemers
PostkamerMet eigen personeel of met onderaannemers
Archief & bibliotheekMet eigen personeel of met onderaannemers
VerhuizingMet eigen personeel of met onderaannemers
Fleet managementMet eigen personeel of met onderaannemers
Travel servicesMet eigen personeel of met onderaannemers
Transport servicesMet eigen personeel of met onderaannemers
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.