Provider

ENGIE Services

0
Overall Provider
Performance Score
Voorgaand jaar: 6.7
0
Multi-service Score
Voorgaand jaar: 6.3
0
IFM Score
Voorgaand jaar: 7.1

Organisatie:

ENGIE Services

Algemeen directeur:

Petra Groeneveld

Moederorganisatie:

ENGIE Groep

Algemeen directeur:

Claire Waysand

Omzet in Nederland:

Euro 1,9 mld.

Omzet wereldwijd:

Euro 61 mld.

Aantal medewerkers in Nederland:

6.000

Aantal medewerkers wereldwijd:

171.100

Aantal landen actief:

>70

Aanbod sourcingsmodellen:

Multi Services, Managing Agent, IFM

Voorbeeldorganisaties:

ABB, JDE, Royal FrieslandCampina

Net promoter score

Detractors
0%
Passives
0%
Promoters
0%

Kerncompetenties

  1. Dienstverlenend 
  2. Betrokken 
  3. Innovatief 
  4. Teamwork/samenwerken 
  5. Mensgericht 
  6. Analytisch 
  7. Efficiënt 
  8. Communicatief 
  9. Resultaatgericht 
  10. Besluitvaardig 

ENGIE Services is onderdeel van ENGIE Nederland en is een technische dienstverlener met innovatieve, duurzame oplossingen voor ontwerp, realisatie, onderhoud en beheer voor onder andere de industrie, infrastructuur en utiliteitsmarkt. De afgelopen jaren hebben zij wereldwijd ingezet op IFM dienstverlening, hetgeen ook in Nederland heeft geresulteerd in klanten als JDE, ABB, FrieslandCampina en Fuji. De ontwikkelingen richting ‘smart buildings’, ‘green offices’ en ‘healthy offices’ vragen om een integrale aanpak van soft services als het gaat om de bedrijfsvoering van organisaties en hard services voor installaties. Vanuit dit perspectief organiseert ENGIE dienstverlening integraal op het gebied van onder meer energie, water, afval, beveiliging, catering, schoonmaak, technisch beheer en onderhoud .  

Integrale samenwerking en ‘Zero Carbon Transition’ als focuspunten 

Een ontwikkeling die het afgelopen jaar als is ingezet en waar ook richting de toekomst de focus op blijft liggen is de integrale samenwerking tussen de diverse bedrijfsonderdelen. ENGIE gaat zich meer richten op de gehele supply chain, inclusief energie, in plaats van op het uitvoeren van contracten en projecten vanuit één individueel bedrijfsonderdeel. Daarnaast ligt binnen de gehele ENGIE Groep de focus de komende jaren op het realiseren van een ‘Zero Carbon Transition’ met en voor klanten: hoe kun je vandaag keuzes maken die geen negatieve impact hebben op de toekomst? Als onderdeel hiervan richt ENGIE zich met al haar bedrijfsonderdelen op het ‘as a service’ model waarbij de focus op de klant en verduurzaming ligt.  

Visie op internationalisering 

ENGIE heeft een Global IFM team dat gevestigd is in Londen en dat verantwoordelijk is voor de aansturing van internationale tenders. Lokaal maatwerk is voor ENGIE echter het uitgangspunt. Om dat te kunnen realiseren proberen zij gesprekken met de klant al vanaf de tender fase ook op lokaal niveau te voeren. Zij bieden dienstverlening aan in landen waar zij zelf lokaal vertegenwoordigd zijn óf waar één van hun global samenwerkingspartners actief is.  

Ontwikkelingen in 2020/2021 

Vanaf 1 januari 2020 neemt IFM een centrale positie in binnen de organisatie en valt de nieuwe ENGIE IFM B.V. rechtstreeks onder het hoofdkantoor in plaats van onder één van de andere bedrijfsonderdelen. De ontwikkeling van IFM is daarmee een speerpunt voor de gehele ENGIE Groep. De grootste ontwikkeling binnen ENGIE is echter de focus op de energietransitie. In lijn met deze strategie heeft ENGIE in de afgelopen drie jaar fossiele assets verkocht en de opbrengst daarvan geïnvesteerd in nieuwe, duurzame assets.

Thema's

Aansluiting bij Core Business
9/10
Integratie van Dienstverlening
8/10
Klantmanagement
7/10
Contract Compliance
7/10
Innovatie en Continue Verbeteren
5/10
Rapportage en Financieel Beheer
7/10

Competenties

Samenwerken
9/10
Betrokkenheid
8/10
Organisatiebewustzijn
7/10
Vakmanschap
8/10
Integriteit & betrouwbaarheid
9/10
Proactiviteit
4/10
Flexibiliteit
6/10

Cultuurmodel

De cultuurbeschrijving is tot stand gekomen door de deelnemende providers een vragenlijst in te laten vullen. Het gebruikte cultuurmodel is gebaseerd op het Organizational Culture Assessement Instrument (OCAI) model van Quinn en Cameron. In dit model is een indeling gemaakt van vier bedrijfsculturen die aangeven op welke manier er in een organisatie wordt gewerkt. Lees hier een korte toelichting per bedrijfscultuur.

Operationele diensten binnen de dienstverlening mogelijk

Handyman

Alleen met eigen personeel

Bouwkundig onderhoud

Alleen met onderaannemers

Installatie onderhoud elektrotechnisch

Alleen met eigen personeel

Installatie onderhoud werktuigbouwkundig

Alleen met eigen personeel

Afvalverwijdering

Alleen met onderaannemers

Terrein onderhoud

Alleen met onderaannemers

Reguliere schoonmaak

Alleen met onderaannemers

Industriële schoonmaak

Alleen met onderaannemers

Ongediertebestrijding

Alleen met onderaannemers

Groenvoorziening binnen

Alleen met onderaannemers

Inventaris

Alleen met onderaannemers

Kunst

Alleen met onderaannemers

Health & Safety

Alleen met onderaannemers

Persoonsbeveiliging

Alleen met onderaannemers

Bewaking

Alleen met onderaannemers

Receptie

Alleen met onderaannemers

Telefonie

Alleen met onderaannemers

Restaurant/Catering

Alleen met onderaannemers

Automaten

Alleen met onderaannemers

Textiel

Alleen met onderaannemers

Wasgoed

Alleen met onderaannemers

Kantoorbenodigdheden

Alleen met onderaannemers

Reproductie

Alleen met onderaannemers

Postkamer

Alleen met onderaannemers

Archief & bibliotheek

Alleen met onderaannemers

Verhuizing

Alleen met onderaannemers

Fleet management

Alleen met eigen personeel

Travel services

Alleen met onderaannemers

Transport services

Alleen met onderaannemers
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en het gebruik van de website geanonimiseerd te analyseren.