BAM Bouw en Techniek – FM Services is het in 2015 opgerichte serviceonderdeel BAM Bouw en Vastgoed BV, onderdeel van de internationale Royal BAM Group. De dienstverlening van BAM Bouw en Techniek – FM Services is met name gericht op het beheer en onderhoud aan gebouwen, installaties en terreinen. Hierbij richten zij zich op het aangaan van langjarige relaties met een hoge knip. Daarnaast neemt BAM Bouw en Techniek – FM Services graag de volledige verantwoordelijkheid en leveren zij ook soft services. Dit laatste in samenwerking met een soft-services provider, waarbij BAM BOUW EN TECHNIEK – FM SERVICES dan de volledige eindverantwoordelijkheid draagt. BAM Bouw en Techniek – FM Services heeft een lerende oriëntatie en streeft iedere dag naar de beste beleving.
Data en technologie als focus punten
BAM Bouw en Techniek – FM Services wil de komende jaren de huidige markten waarin ze actief zijn versterken door daar meer diensten te leveren, onder andere in de vorm van technologische ondersteuning. Zij zien ’datadriven maintenance’ als de norm van morgen. Dit willen zij doen door dezelfde service te verlenen als je vaak in de B2C markt tegenkomt: één applicatie (Customer Portal) waarin onder andere inzichtelijk is wat de klant heeft gecontracteerd, welke prestaties worden geleverd en wat ze eventueel aanvullend kunnen contracteren. Data wordt dan ook een steeds groter onderdeel van de dienstverlening van BAM Bouw en Techniek – FM Services, waarbij het doel is om uiteindelijk op basis van predictive maintenance dienstverlening te leveren. Om dit te realiseren, zijn de eerste stappen gezet door middel van het programma ‘BAM UP!’: een programma waarmee alle databronnen in een gebouw worden verbonden en op basis waarvan algoritmes geschreven en geanalyseerd kunnen worden om de dienstverlening te verbeteren.
Verschuiving naar leveren van service en gastvrijheid
BAM is een organisatie die zich al 150 jaar op de Nederlandse markt beweegt en techniek met dienstverlening combineert. Hierbij richten zij zich steeds meer op het leveren van service en gastvrijheid: het werk moet effectief worden uitgevoerd, maar er moet ook ruimte zijn voor een praatje met de klant. BAM Bouw en Techniek – FM Services zoekt naar manieren om de dienstverlening beter te laten aansluiten op de klant, bijvoorbeeld door middel van een belevenisstraat bij opdrachtgever Koninklijke Visio, waar de monteurs ervaren hoe het is om als eindgebruiker slechtziend te zijn.
Visie op internationalisering
Ondanks dat BAM Techniek en Bouw – FM Services wel zusterondernemingen heeft in het Verenigd Koninklijk, Ierland, België en Duitsland, richten zij zich op Nederland en zullen ze dat ook blijven doen. De organisatie gelooft in het bieden van toegevoegde waarde vanuit het eigen bedrijf en het lokaal begeleiden van mensen. Daarnaast wil de organisatie een grote verbondenheid realiseren tussen de opdrachtgever en de mensen van BAM op de werkvloer.
Ontwikkelingen in 2020/2021
BAM heeft reeds diverse stappen gezet op het gebied van data. Gedigitaliseerd legionellabeheer, advisering rondom de energietransitie en het inzetten van een bezettingsmonitor in bestaande gebouwen zijn enkele voorbeelden. Ook de ontwikkeling van het ‘BAM UP!’-programma is in volle gang. Daarnaast heeft BAM strengere kaders gesteld voor het leveren van dienstverlening: zij willen hard services integraal leveren en de samenwerking aangaan met opdrachtgevers die geloven in kennisdeling en samenwerking-intensieve langetermijn partnerships.